Tydzień wcześniej "Sissi" padła ofiarą zamachu dokonanego w Genewie przez włoskiego anarchistę Luigi Lucheniego. Cios w serce zadany zaostrzonym pilnikiem do paznokci okazał się śmiertelny. Niektóe źródła podają, że sanocka fabryka dostarczyła wagon na zlecenie Towarzystwa Pogrzebowego z Wiednia w ciągu czterech dni. Ponoć robotnicy przygotowywali go dniami i nocami nie biorąc za to wynagrodzenia. Skądinąd wiemy, że podobne zamówienie fabryka w Sanoku realizowała już kilka lat wcześniej. W lutym 1895 roku sanockim wagonem pogrzebowym przewożono do Wiednia zwłoki zmarłego we Włoszech arcyksięcia Albrechta Fryderyka Habsburga, Wiemy, że prace nad nim były realiziowane przez Fabrykę Wagonów i Maszyn Kazimierza Lipińskiego w Sanoku jeszcze w 1894 roku. Niezależnie od tego czy w Sanoku wykonano jeden czy kilka wagonów mamy wyobrażenie jak on/one wyglądały. Szczegółowy opis znajduje się w "Czasopiśmie Technicznego Towarzystwa Krakowskiego" ze stycznia 1895 roku (a więc jeszcze przed śmiercią arcyksięcia Albrechta. Czytamy tam (pisownia oryginalna):
- Wóz kolejowy dla transportowania zwłok wykonała fabryka wagonów Kazimierza Lipińskiego w Sanoku według projektu kierownika technicznego tejże fabryki p. Rudolfa Feldbachera a na zamówienie pierwszego stowarzyszenia wypożyczania wagonów kolejowych w Wiedniu. Przypomina on wagony osobowe dla komunikacyi międzynarodowej. Zęwnętrznie i wewnętrznie przedstawia się okazale, odpowiednio swemu przeznaczeniu. Lakierowany na ciemno-zielono, opatrzony jest oknami zwierciadłowemi a w wysokości platformy ozdobną galeryą umożliwiającą z jednej strony bezpośrednią komunikacyę w pociągu bez przechodzenia wnętrza wagonu żałobnego, z drugiej zaś zebranie się żałobnych w wagonie podczas wprowadzania lub wyciągania zwłok z wagonu. Wnętrze wagonu składa się z dwu ubikacyj [pomieszczeń - przyp. red.], większej dla zwłok i mniejszej dla towarzyszących zwłokom. Pierwsza zaopatrzona na froncie szerokiemi drzwiami dwuskrzydłowemi, w tylnej zaś ścianie, jednoskrzydłowemi, prowadzącemi do drugiej ubikacyi. Ściany i powała pierwszej wybite są suknem czarno zielonem, okna przysłonięte kotarami tegoż koloru a otwory wentylacyjne otwierają się z wewnątrz przez pociąganie gurtami skurzanemi. Podłoga wyłożona jest czarnem linoleum a następnie pięknym dywanem wzorowanem kolorami żałobnymi; na środku znajduje się podium, pod trumnę dywanem wybite a na ścianach metalowe wieszadła na wieńce. Wprowadzenie trumny do wagonu uskutecznia się w ten sposób, że- po otwarciu drzwi frontowych spuszcza się z platformy pomost, umocowuje się na nim szyny prowadzące aż do wnętrza wagonu, po tych szynach spuszcza się podium, na którem ustawia się trumnę, potem wsuwa napowrót do wnętrza wagonu. Druga mniejsza ubikacya wagonu ma dwa wygodne siedziska, z których wrazie potrzeby przez wsunięcie trzeciego można uformować wygodne leże. Wóz oświetlony jest trzema lampami olejnemi, a rozmiary następujące: największa długość 8,74 m., długość klatki 4,8 m., odległość kół 4 m., a waga jego wynosi 9870 kg. — Gdy przeto wóz odpowiada swemi rozmiarami międzynarodowym normom konstrukcyjnym, ma osie wodzące (Lenkachsen), hamulce powietrzne jakoteż podwójny przewód dla hamulców powietrznych, ogrzewania parą i sygnałów elektrycznych systemu Eayla — przeto nadaje się on w zupełności do użytku przy wszelkich pociągach w monarchii i po za nią.
(s)
Napisz komentarz
Komentarze